Webinar innovatief blijvertje in evenementenbranche

door onze redactie

BARNEVELD, woensdag 31 maart 2021

Door de onverwachte lock down begin vorig jaar stond de hele wereld van ondernemer Kees Mouissie op zijn kop. De eigenaar van Merk display uit Barneveld zag door de coronacrisis de omzet in rook op gaan omdat congressen en beurzen noodgedwongen massaal werden afgezegd.

‘De telefoon meldde dit keer geen nieuwe opdrachten, maar afzeggingen. Sinds april 2020 hield ik maar 21% van mijn normale omzet over’, vertelt de 54-jarige Kees Mouissie, al 16 jaar eigenaar van het bedrijf dat 8 man personeel telt. ‘Normaal helpen we onze klanten met het bouwen en inrichten van beursstands. Met complete beursstands en ook met presentatiewanden, counters, brochuredisplays, noem maar op. Voor congressen voor medisch specialisten tot grote internationale beurzen. De hele evenementenbranche werd geconfronteerd met de zwartste dag in ons bestaan. Een branche waarin jaarlijks ruim 4 miljard euro aan omzet omgaat, ging grotendeels in rook op. Van zakelijk congres tot Huishoudbeurs, alles werd afgezegd.’

Ten onder zonder TVL

Mouissie ging niet bij de pakken neerzetten maar deed zijn best zijn bedrijf aan te passen aan de veranderde omstandigheden. ‘Het hielp natuurlijk enorm dat we gebruik konden maken van de NOW-regeling. Alleen konden we geen aanspraak maken op de Tegemoetkoming Vaste Lasten-regeling (TVL) omdat we toentertijd vielen onder de SBI-code van reclamebureaus. Dat gold voor de hele standbouwbranche. Zonder die TVL zouden we ten onder gaan.’

Hulp van Hoekstra

‘Op dat moment was ik blij dat ik lid ben van de CDA Business Club. Want dankzij de club kwam ik in contact met minister Hoekstra. Ik kon hem mijn probleem uitleggen en Hoekstra was verbaasd dat er zoveel verschillende SBI-codes zijn en dat juist voor een sector waar deze regeling voor was opgetuigd, de ondersteuning niet zou gelden. Hij beloofde me dit te bespreken met Mona Keijzer en zijn best te doen dit op te lossen. En dat is inderdaad gebeurd. Twee weken later kreeg ik een brief dat ik alsnog in aanmerking kom voor de TVL en met mij de hele standbouwbranche. Nu kunnen ik en al mijn collegabedrijven de crisis overleven dankzij overheidssteun.’

Online je klanten ontmoeten

‘Ondanks die steun zit ik als ondernemer natuurlijk niet stil. Ik zag dat veel vergaderingen in bedrijven via Teams of Zoom werden gedaan. Werkt prima als je met collega’s onder elkaar bent. Voor een belangrijk evenement wil je echter een andere beleving dan een webcam en een standaard achtergrond. Met onze kennis en ervaring hebben we ons erin verdiept hoe we de beleving van een congres of beurs in een webinar kunnen creëren. Dat hebben we niet halfzacht aangepakt, maar ondanks de crisis flink geïnvesteerd. Niet zomaar een camera en een scherm, maar een heuse tv-studio. Het resultaat is nu studiobarneveld.nl.’ 

Ei van Columbus

‘Vanuit onze studio in het midden van het land verzorgen wij professionele livestreams en webinars. Bij uitstek geschikt voor presentaties over nieuwe producten en diensten, online congressen, ledenvergaderingen en andere evenementen. Zo hebben we de landelijke ledenvergadering gedaan van de Protestantse Kerk.
Op het moment dat ik afgelopen november mijn eerste bericht over onze mogelijkheden met Green Screens postte op LinkedIn, leek het wel of ik het ei van Columbus had gevonden. Ik kreeg heel veel reacties met het verzoek ook te helpen met de techniek en de mogelijkheden van webinars.’ Samen met een technische partner met veel ervaring in opnames en live streams, hebben wij de studio gerealiseerd.

Blijvertje na vaccins

Volgens Mouissie is de webinar een blijvertje in de evenementenbranche. Ook als iedereen straks is gevaccineerd en de samenleving weer normaliseert, is het online evenement niet meer weg te denken uit de branche. Deels in combinatie met de fysieke ontmoetingen.

‘Mijn verwachting is dat 80% fysiek terugkomt. Dat kan ook niet anders met evenementen zoals bijvoorbeeld een Vakantiebeurs voor consumenten en een Mobile World Congres voor bedrijven. 30% zal via streaming en webinars blijven verlopen. Bedrijven hebben nu de toegevoegde waarde van deze nieuwe manier van communiceren ontdekt en omarmt.’

Voorsprong

‘Zo kan een ondernemer met een webinar ook zijn eigen agenda bepalen. Vaak wordt met de introductie van een nieuw product gewacht tot de gezaghebbende vakbeurs. Wachten betekent geen omzet en je mist de voorsprong als een concurrent met een soortgelijk product bezig is.
Met het organiseren van een webinar kun je een product of dienst introduceren op het moment dat jou dat uitkomt. Interessant is bovendien dat er veel gemotiveerde bezoekers zich melden voor het webinar.’

Online soms zelfs meer bezoekers

‘Vorig jaar was er een tuinbouwbedrijf dat normaliter naar een vakbeurs gaat waar zo’n 18.000 mensen komen. Dan heb je mazzel als er 300 bij jouw stand stoppen. Voor dit bedrijf is een webinar verzorgd die live en achteraf bekeken samen maar liefst 18.500 keer is bezocht.
Dat zegt wat over de effectiviteit van deze nieuwe manier van communiceren. 

Hoe ziet die toekomst met 80-30% er dan uit en is er toekomst voor beurzen en congressen?

‘Die toekomst is er zeker. Zoals ook in de persoonlijke contacten er grote behoefte is elkaar weer te ontmoeten, speelt hetzelfde sentiment bij bedrijven. De klant 1 op 1 ontmoeten geeft veel meer inzichten in wat er werkelijk speelt. Zeker met internationale klanten waar cultuurverschillen de deal kunnen maken en breken, is de live ontmoeting essentieel. Dat online daar ondersteunend aan is, is zeker van toegevoegde waarde. In eerste instantie zullen exposanten en bezoekers voorzichtiger zijn. Wanneer echter blijkt dat de ontmoetingen weer veilig plaats kunnen vinden, zullen nationaal en internationaal beurzen weer worden gehouden en worden bezocht.’

Laat een reactie achter